Fabricante
Fernand Beaufort (tekenaar)Período y fecha
19de eeuwAcademische compositiestudie van 'de genezing van een lamme', getekend door Fernand Beaufort in 1820. Beaufort was afkomstig uit Pittem en maakte deze studie als leerling in de klas naar compositie aan de Academie Brugge. Hij behaalde ermee in 1820 de eerste prijs van zijn klas (SAB, Academie, nr. 19; nr. 90). De Bijbelse scène speelt zich af in een zuilengang en wordt omkaderd weergegeven in het midden van het blad. Een lamme man is zittend op de grond, tussen twee zuilen weergegeven. Bij hem staan twee figuren. De ene man houdt zijn hand vast en de andere houdt zijn hand boven zijn hoofd. Deze compositie is zonder twijfel gebaseerd op Rafaëls ontwerp voor een tapijt in de sixtijnse kapel. De gelijkenissen in de compositie is treffend, hoewel sommige poses afwijkend zijn en Beaufort heel wat figuren weggelaten heeft. Een vergelijking tussen de twee werken toont aan hoe specifiek de opgaves voor de wedstrijden aan de academie geformuleerd werden. Aan de hand van Rafaëls werk, kunnen de figuren ook geïdentificeerd worden. De man die rechts tegen de zuil leunt en het hand van de lamme man vasthoudt, is Petrus. Hij wordt vergezeld door Johannes. Beaufort tekende deze studie in zwart krijt of houtskool, met hoogsels in wit krijt. De aantekeningen op de studie tonen aan dat ze voor een wedstrijd werd gemaakt. Het toegewezen nummer '4', waaronder Beaufort anoniem tekende, staat linksboven op het verlijmde etiket. Ook de academiestempel en handtekening van directeur Joseph François Ducq zijn in die hoek te zien. Dat Beaufort eerste werd in de prijswedstrijd, werd linksonder (cf. j) genoteerd. Nadien werden zijn naam, afkomst en de datering rechtsonder opgeschreven.