Close

Academische compositiestudie: de genezing van een lamme

Manufacturer

Fernand Beaufort (tekenaar)

Period and date

19de eeuw
(1820)

Academische compositiestudie van 'de genezing van een lamme', getekend door Fernand Beaufort in 1820. Beaufort was toen leerling aan de Academie Brugge. Met deze studie behaalde hij de eerste prijs van de compositie. Datzelfde jaar werd hij ook primus van de klas naar model. De Bijbelse scène speelt zich af in een zuilengang en wordt omkaderd weergegeven in het midden van het blad. De lamme man is zittend op de grond, tussen twee zuilen weergegeven. Bij hem staan twee figuren. De ene man houdt zijn hand vast en de andere houdt zijn hand boven zijn hoofd. Deze compositie is zonder twijfel gebaseerd op Rafaëls ontwerp voor een tapijt in de Sixtijnse Kapel. De gelijkenis in compositie is treffend, hoewel sommige poses afwijkend zijn en Beaufort heel wat figuren weggelaten heeft. Aan de hand van Rafaëls werk, kunnen de figuren ook geïdentificeerd worden. De man die rechts tegen de zuil leunt en het hand van de lamme man vasthoudt, is Petrus. Hij wordt vergezeld door Johannes. Beaufort tekende deze studie in zwart krijt of houtskool, met hoogsels in wit krijt. De verschillende aantekeningen wijzen op zijn wedstrijddeelname. Op het etiket staat zijn toegewezen tekennummer '4'. Daarboven zijn de academiestempel en handtekening van directeur Ducq zijn te zien. Dat Beaufort de eerste prijs won, werd linksonder met een 'j' (of 1) genoteerd. Nadien werden zijn naam en afkomst, en het wedstrijdjaar rechtsonder opgeschreven.

Details

Subjects
Opschriften
verzamelmerk (links boven): ACADEMIA b.
aantekening (links boven): pDr / Jf Ducq
aantekening (links boven): 4
aantekening (links onder): j
aantekening (rechts onder): Ferdinand Beaufort / van Pitthem (-) 1820
Dimension
geheel, height: 440 mm
geheel, width: 550 mm

Identification

Huidige locatie
Verzameling
Category
Objectnaam
Materials
Inventory number
0016.GRO0171.II

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge is committed to making its data available as usable open data. Images of works of art which are not subject to copyright restrictions are therefore published under the Creative Commons Zero licence. These may be used freely.

Related items