Cerrar

Scheldemonding

Fabricante

Paul Jean Clays

Período y fecha

19de eeuw
(circa 1852 - circa 1875)

Paul-Jean Clays is al van jongs af aan in de ban van de zee. Voor hij schilder wordt, is hij zeeman. Clays krijgt zijn schildersopleiding in Parijs van zeeschilder Théodore Gudin, die zelf een oud-leerling is van de zeer romantische Girodet. Clays vestigt zich later in Antwerpen en bestudeert er de benedenloop van de Schelde, waarvan dit werk één van de resultaten vormt. Hij reist ook vaak naar Nederland, bij voorkeur naar Zeeland, tot hij zich definitief in Brussel vestigt. Zijn zeegezichten verraden een precieze waarnemingszin, een authentiek gevoel voor de zee en stralen soms een sfeer uit die men nog het beste als romantisch kan omschrijven. Omstreeks 1855 kiest hij voor een realistische aanpak en vernieuwt hij de marineschilderkunst door het van al het conventionele te ontdoen. Clays is een gedegen vakman die werkt met een subtiel kleurenpalet. Zijn voorkeur gaat uit naar kalme zeeën. Wanneer hij toch een onstuimige zee schildert, is die nooit echt onrustbarend.

Detalles

Tema
Dimensión
geheel, altura: 78.5 cm
geheel, anchura: 137.5 cm
met lijst, altura: 117 cm
met lijst, anchura: 176 cm
met lijst, profundidad: 15 cm

Identificación

Huidige locatie
Verzameling
Categoría
Objectnaam
Materiales
Número de inventario
0000.GRO0026.I

Linked open data

Permalink
Copyright
Musea Brugge engageert zich om gegevens als bruikbare open data ter beschikking te stellen. Afbeeldingen van kunstwerken die niet onder auteursrechtbeperkingen vallen, zijn daartoe gepubliceerd onder de Creative Commons Zero licentie. Deze mogen vrij worden gebruikt.

Artículos relacionados de nuestra colección