Close

Crucifixion

Manufacturer

toegeschreven aan Meester van de Madonna van Wolfhard Strauß

Period and date

15de eeuw
(circa 1440)

De Calvariebergscène is samengedrongen binnen de smalle verhouding van het paneel. De gouden achtergrond en de opeenstapeling van volgouden aureolen verleent het tafereel een kostbaar en plechtstatig karakter. De naar omhoog blikkende man is rechtstreeks geïnspireerd op het rechterluik van de verloren 'Kruisafneming' van de Meester van Flémalle -Robert Campin- (Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt). Eveneens schatplichtig aan Flémalle is het zware contrast tussen het ruimteloze gouden vlak van de achtergrond en de sculpturaal-realistische figuren en voorwerpen op de voorgrond. Op de achterzijde is een beschildering aangebracht met daarop de heilige Dorothea, die een korf bloemen door een engel aangeboden krijgt. De achtergrond bestaat uit decoratief loofwerk. De compositie is gebaseerd op de schilderijen van Jan van Eyck en vertoont kennis van de innovaties van de Meester van Flémalle. De anonieme schilder is genoemd naar een votiefschilderij in opdracht van abt Wolfhard Strauß, voor diens klooster St. Emmeran in Regensburg (Duitsland).

Details

Subject
Category
Materials
tempera en olieverf op doek en paneel
tempera, olieverf, doek, dennenhout
Dimension
geheel, height: 142.3 cm
geheel, width: 78.3 cm
met lijst, height: 161 cm
met lijst, width: 98 cm
met lijst, depth: 3.6 cm
met lijst, gewicht: 17.2 kg

Identification

Location
Inventory number
0000.GRO1366.I

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge is committed to making its data available as usable open data. Images of works of art which are not subject to copyright restrictions are therefore published under the Creative Commons Zero licence. These may be used freely.

Related items