Sluiten

Kruisiging

Vervaardiger

toegeschreven aan Meester van de Madonna van Wolfhard Strauß

Periode en datering

15de eeuw
(circa 1440)

De Calvariebergscène is samengedrongen binnen de smalle verhouding van het paneel. De gouden achtergrond en de opeenstapeling van volgouden aureolen verleent het tafereel een kostbaar en plechtstatig karakter. De naar omhoog blikkende man is rechtstreeks geïnspireerd op het rechterluik van de verloren 'Kruisafneming' van de Meester van Flémalle -Robert Campin- (Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt). Eveneens schatplichtig aan Flémalle is het zware contrast tussen het ruimteloze gouden vlak van de achtergrond en de sculpturaal-realistische figuren en voorwerpen op de voorgrond. Op de achterzijde is een beschildering aangebracht met daarop de heilige Dorothea, die een korf bloemen door een engel aangeboden krijgt. De achtergrond bestaat uit decoratief loofwerk. De compositie is gebaseerd op de schilderijen van Jan van Eyck en vertoont kennis van de innovaties van de Meester van Flémalle. De anonieme schilder is genoemd naar een votiefschilderij in opdracht van abt Wolfhard Strauß, voor diens klooster St. Emmeran in Regensburg (Duitsland).

Details

Onderwerp
Opschriften
opschrift (bovenaan in het midden): .I.N.R.I.
opschrift (rechts bovenaan)
Dimensie
geheel, hoogte: 142.3 cm
geheel, breedte: 78.3 cm
met lijst, hoogte: 161 cm
met lijst, breedte: 98 cm
met lijst, diepte: 3.6 cm
met lijst, gewicht: 17.2 kg

Identificatie

Huidige locatie
Verzameling
Categorie
Objectnaam
Materialen
Inventarisnummer
0000.GRO1366.I

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge engageert zich om gegevens als bruikbare open data ter beschikking te stellen. Afbeeldingen van kunstwerken die niet onder auteursrechtbeperkingen vallen, zijn daartoe gepubliceerd onder de Creative Commons Zero licentie. Deze mogen vrij worden gebruikt.

Gerelateerde items uit onze collectie