Vervaardiger
toegeschreven aan Meester van de Madonna van Wolfhard StraußPeriode en datering
15de eeuwDe Calvariebergscène is samengedrongen binnen de smalle verhouding van het paneel. De gouden achtergrond en de opeenstapeling van volgouden aureolen verleent het tafereel een kostbaar en plechtstatig karakter. De naar omhoog blikkende man is rechtstreeks geïnspireerd op het rechterluik van de verloren 'Kruisafneming' van de Meester van Flémalle -Robert Campin- (Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt). Eveneens schatplichtig aan Flémalle is het zware contrast tussen het ruimteloze gouden vlak van de achtergrond en de sculpturaal-realistische figuren en voorwerpen op de voorgrond.
De anonieme schilder is genoemd naar een votiefschilderij in opdracht van abt Wolfhard Strauß, voor diens klooster St. Emmeran in Regensburg (Duitsland).
TOPSTUK
Terwijl het gezelschap, met vooraan links de treurende Maria en rechts Johannes (in het rood), gericht is op de figuur van de gekruisigde Christus die boven hen uittorent, speelt zich aan hun voeten nog een ander tafereel af. We zien daar een hond gealarmeerd blaffen naar een schedel die samen met twee beenderen op de bodem ligt, tussen het gras en de bloemetjes in. De plek waar Christus gekruisigd werd, Golgotha, betekent letterlijk vertaald “schedelplaats”. Daarom is op de meeste afbeeldingen van de Kruisiging een schedel aanwezig. Tevens werd gedacht dat op deze zelfde plek Adam, de eerste mens, begraven was. Door de reactie van de hond - die overeenkomt met die van iedere waakzame hond die onraad vermoedt - vestigde de onbekende kunstenaar die dit schilderij maakte de aandacht van de beschouwer op deze connectie.