Fabricant
toegeschreven aan Meester van de Madonna van Wolfhard StraußPériode et datation
15de eeuwDe Calvariebergscène is samengedrongen binnen de smalle verhouding van het paneel. De gouden achtergrond en de opeenstapeling van volgouden aureolen verleent het tafereel een kostbaar en plechtstatig karakter. De naar omhoog blikkende man is rechtstreeks geïnspireerd op het rechterluik van de verloren 'Kruisafneming' van de Meester van Flémalle -Robert Campin- (Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt). Eveneens schatplichtig aan Flémalle is het zware contrast tussen het ruimteloze gouden vlak van de achtergrond en de sculpturaal-realistische figuren en voorwerpen op de voorgrond. Op de achterzijde is een beschildering aangebracht met daarop de heilige Dorothea, die een korf bloemen door een engel aangeboden krijgt. De achtergrond bestaat uit decoratief loofwerk. De compositie is gebaseerd op de schilderijen van Jan van Eyck en vertoont kennis van de innovaties van de Meester van Flémalle. De anonieme schilder is genoemd naar een votiefschilderij in opdracht van abt Wolfhard Strauß, voor diens klooster St. Emmeran in Regensburg (Duitsland).