Hersteller
Antonius ClaeissensPeriode und Datierung
17de eeuwMars overmeestert de Onwetendheid, een naakte figuur met ezelsoren. De gevleugelde Victoria komt met lauwerkrans en palmtak voor de overwinnaar aangevlogen. De Romeinse oorlogsgod wordt geflankeerd door de Wetenschappen en de Kunsten, elk gepersonifieerd door rijk getooide vrouwen. Links staat de Astronomie met armillarium, de Dialectica met papegaai, de Grammatica met sleutel en al schrijvende, de Retorica met sleutel en caduceus en de Geometrie met wereldbol, passer en winkelhaak. Rechts staat de Muziek, spelend op een balsschalmei en met luit, trompet en hoorn aan haar voeten, de Aritmetica schrijft op een wastablet en de Schilderkunst heeft een palet en penselen in de hand. Mars wordt nog een tweede keer uitgebeeld, als de Romeinse soldaat die de Schilderkunst in bescherming neemt. Traditioneel vertrappelt Mars de Kunsten, beschermd door Minerva, en worden zo de verschrikkingen van de oorlog gesymboliseerd. De ontvoogdingsstrijd van de kunstschilders tegenover de ambachtslui en de officiële erkenning van de schilderkunst als één van de Artes liberales, zijn Claeissens’ uitgangspunt voor de uitvinding van deze nieuwe allegorie.