Schließen

Der heilige Lukas malt die Madonna

Hersteller

Lancelot Blondeel

Periode und Datierung

16de eeuw
(1545)

Maria en het Kind zitten in een rijkelijk bewerkte houten troon tegenover de heilige Lucas, die geknield voor zijn ezel het tafereel voor hem schildert. Maria en Lucas bevinden zich in het geidealiseerde atelier van de schilder, waar in een zijvertrek een leerjongen verfpigment aan het wrijven is. Het hoofdthema beslaat slechts een klein deel van de totale oppervlakte van het doek. Onze aandacht wordt vooral getrokken door de schitterende architecturale omkadering: een groteskenlijst in goud en bruin. De groteske is een ornamentvorm uit de Romeinse oudheid en de Italiaanse renaissance. Met dunne ranken en figuren – mensen, dieren, vruchten, architectuurelementen- worden motieven gevormd die frivool en weelderig aandoen. Lancelot Blondeel gebruikt de omkadering hier om een illusie van diepte en sculpturaal volume te scheppen. Op de boord onderaan in het medaillon staat, naast het jaartal 1545, het monogram van de schilder – LAB - met een truweeltje. Het doek is geschilderd in opdracht van het Brugse schildersambacht. Zowel de iconografie - Lucas was de patroonheilige van de schilders - als het wapen, bevestigen dat. Tot 1799 was het doek als altaarstuk opgesteld in de kapel van het gilde.

Einzelheiten

Themen
Opschrift
datering en signatuur (onderaan in het medaillon): 1545 LAB met truweel
Dimension
geheel, Höhe: 144.5 cm
geheel, Breite: 103 cm
met lijst, Höhe: 156 cm
met lijst, Breite: 115.5 cm
met lijst, Tiefe: 12 cm
met lijst, gewicht: 18.9 kg

Identifizierung

Huidige locatie
Verzameling
Kategorie
Objectnaam
Materialien
Inventarnummer
0000.GRO0018.I

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge ist bestrebt, seine Daten als nutzbare offene Daten zur Verfügung zu stellen. Bilder von Kunstwerken, die keinen urheberrechtlichen Einschränkungen unterliegen, werden daher unter der Creative Commons Zero-Lizenz veröffentlicht. Diese können frei verwendet werden.

Ähnliche Artikel