Deze gevleugelde drakendoder is de heilige aartsengel Michaël. Onbewogen bedwingt hij de meerkoppige draak die gevaarlijk zijn klauw op zijn schild zet. Michaël is in het verhaal van de Apocalyps de aanvoerder van Gods engelen en de overwinnaar van het kwaad. Net als het glasraam van Sint-Joris behoorde deze glaspartij toe tot de laatmiddeleeuwse gildekapel van de schilders en glazeniers. Wellicht maakten ze deel uit van een groter ensemble dat rond 1500 tot stand kwam in een Brugs atelier.
TOPSTUK
Deze uitzonderlijke en hoogkwalitatieve gebrandschilderde glas-in-loodramen zijn gemaakt rond 1500. Hun stijl illustreert de overgang van de meer statische gotiek naar het maniërisme. Op beide panelen staat een figuur afgebeeld die een draak verslaat. De ene is de heilige Joris, de andere de aartsengel Michaël.
Maar hoe weet je wie wie is? Als de figuur vleugels heeft, is het zeker de aartsengel Michaël uit de christelijke bijbel. Wanneer de duivel, vermomd als draak, samen met andere kwade monsters de hemel binnendringt, is het de aartsengel Michaël die de engelen aanvoert in de strijd. Michaël bedwingt de draak met zijn zwaard en verdrijft hem samen met het andere kwaad uit de hemel.
De legende van de heilige Joris gaat terug op verschillende verhalen uit de oudheid en de middeleeuwen, maar bevat zeker ook een christelijke symboliek. De Romeinse militair Georgius (of Joris) arriveert toevallig in een stad die in de ban is van een draak die mensenoffers eist. Joris verwondt en onderwerpt de draak, en belooft hem te doden als de stedelingen zich bekeren tot het christendom. Daarop laten duizenden mensen zich dopen en onthoofdt Joris de draak met zijn zwaard. De draak symboliseert hier het heidendom.