De heilige Joris is te herkennen aan zijn harnas, getrokken zwaard en een verslagen draak aan zijn voeten. Hij staat in een architecturaal kader en is hier met een zwaard en staand afgebeeld, in plaats van de meer gebruikelijke afbeelding met speer en te paard. Dit glasraam is samen met het glasraam met de voorstelling van de heilige Michaël gemaakt, mogelijk als meesterproef, voor de in 1450 opgerichte kapel van de schilders en de glazeniers in de Zilverstraat in Brugge.
TOPSTUK
Deze uitzonderlijke en hoogkwalitatieve gebrandschilderde glas-in-loodramen zijn gemaakt rond 1500. Hun stijl illustreert de overgang van de meer statische gotiek naar het maniërisme. Op beide panelen staat een figuur afgebeeld die een draak verslaat. De ene is de heilige Joris, de andere de aartsengel Michaël.
Maar hoe weet je wie wie is? Als de figuur vleugels heeft, is het zeker de aartsengel Michaël uit de christelijke bijbel. Wanneer de duivel, vermomd als draak, samen met andere kwade monsters de hemel binnendringt, is het de aartsengel Michaël die de engelen aanvoert in de strijd. Michaël bedwingt de draak met zijn zwaard en verdrijft hem samen met het andere kwaad uit de hemel.
De legende van de heilige Joris gaat terug op verschillende verhalen uit de oudheid en de middeleeuwen, maar bevat zeker ook een christelijke symboliek. De Romeinse militair Georgius (of Joris) arriveert toevallig in een stad die in de ban is van een draak die mensenoffers eist. Joris verwondt en onderwerpt de draak, en belooft hem te doden als de stedelingen zich bekeren tot het christendom. Daarop laten duizenden mensen zich dopen en onthoofdt Joris de draak met zijn zwaard. De draak symboliseert hier het heidendom.