Sluiten

Annunciatie en de aanbidding van het Jezuskind

Vervaardiger

Petrus Christus

Periode en datering

15de eeuw
(1452)

De Annunciatie gebeurt in een kerk en niet in een kamer of een slaapvertrek wat meer voorkomt bij Jan van Eyck en in de door Van Eyck beïnvloede kringen. Het grote medaillon van het glasraam stelt de Kroning van Maria voor, de twee kleinere bevatten schildjes met een witte vaas met lelies en een witte toren, wellicht de ivoren toren uit het Hooglied, symbolen van Maria’s maagdelijkheid en onbevlekte ontvangenis. De vier tafereeltjes op de arcade hebben betrekking op Maria’s voorgeschiedenis, van links naar rechts: De verkondiging aan Joachim, de ontmoeting van Anna en Joachim aan de Gouden Poort, de geboorte en presentatie van Maria in de tempel. In De aanbidding van het Jezuskind is een iconografisch programma uitgewerkt op basis van de antithetische symboliek van Oud en Nieuw Testament toegespitst op de erfzonde die door de menswording van Christus wordt afgelost. De zondige oertijd vóór het instellen van de Wet wordt op de arcade uitgebeeld met de Offergave van Kaïn, de Moord op Abel en de Zondeval. Petrus Christus is de belangrijkste meester in Brugge in de periode tussen Jan Van Eyck en Hans Memling.

Details

Onderwerp
Dimensie
geheel, hoogte: 85.5 cm
geheel, breedte: 109.6 cm

Identificatie

Huidige locatie
Verzameling
Categorie
Objectnaam
Materialen
Inventarisnummer
1983.GRO0019.I-0020.I

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge engageert zich om gegevens als bruikbare open data ter beschikking te stellen. Afbeeldingen van kunstwerken die niet onder auteursrechtbeperkingen vallen, zijn daartoe gepubliceerd onder de Creative Commons Zero licentie. Deze mogen vrij worden gebruikt.

Verwante items

Aanbidding van het Jezuskind

Vervaardiger

Petrus Christus

Periode en datering

15de eeuw
(1452)
Annunciatie

Vervaardiger

Petrus Christus

Periode en datering

15de eeuw
(1452)

Gerelateerde items uit onze collectie