Sluiten

Man van Smarten

Dit is een Vlaams Topstuk

Vervaardiger

anoniem

kopie naar Simon Marmion

Periode en datering

15de eeuw
(circa 1476 - circa 1500)

We zien de dode Christus als Man van Smarten, met doornenkroon en stigmata. Op het andere paneel (0000.GRO0201.I) is Mater Dolorosa weergegeven, volgens het iconografische type van de wenende Onze-Lieve-Vrouw met voor de borst gevouwen handen. De voorstelling van de dode Christus die beweend wordt door zijn moeder herinnert aan de Byzantijnse iconen die opduiken in de Italiaanse kunst van de veertiende eeuw. De compositie van de twee beelden als devotie-diptiek is vermoedelijk overgenomen van een model van Simon Marmion. De originele lijsten vertonen geen sporen van scharnieren, dus het is niet zeker of de panelen ooit een diptiek vormden. De panelen zijn afkomstig uit Brussel, wat afgeleid kan worden uit de aanwezigheid van het merkteken met passer en de zwaluwstaartverbindingen.

Details

Onderwerp
Dimensie
geheel, hoogte: 44 cm
geheel, breedte: 30.5 cm
met lijst, hoogte: 52.7 cm
met lijst, breedte: 39.6 cm
met lijst, diepte: 3.6 cm
met lijst, gewicht: -5 kg

Identificatie

Huidige locatie
Verzameling
Categorie
Objectnaam
Materialen
Inventarisnummer
0000.GRO0202.I

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge engageert zich om gegevens als bruikbare open data ter beschikking te stellen. Afbeeldingen van kunstwerken die niet onder auteursrechtbeperkingen vallen, zijn daartoe gepubliceerd onder de Creative Commons Zero licentie. Deze mogen vrij worden gebruikt.

Verwante items

Mater Dolorosa en Man van Smarten

Vervaardiger

anoniem

kopie naar Simon Marmion

Periode en datering

15de eeuw
(circa 1476 - circa 1500)

Gerelateerde items uit onze collectie