Période et datation
16de eeuwDit zwartgelakte koffertje met inlegwerk van parelmoer is afkomstig uit Japan. De kunst van het lakken, die van oudsher in China werd beoefend, bereikt in Japan een ongeëvenaarde virtuositeit. De glinstering dankt het lakwerk aan de techniek van het maki-e. Daarbij wordt stofgoud of ander edel metaal op het lakoppervlak gestrooid. Dit type lakwerk krijgt de naam ‘namban’. Met namban duiden Japanners buitenlanders aan die in Japan handeldrijven: eerst Portugezen en vanaf 1609 ook Nederlanders. De vorm en de voorstelling zijn gemaakt naar Europese voorbeelden. Zo suggereren de banden van parelmoer het ijzeren beslag op een houten Europese koffer. Typisch zijn de tekeningen van bloemen en planten in goud en felle kleuren, versierd met zilverpoeder, tin en parelmoer. Op dit koffertje staan ook allerlei dieren afgebeeld, die in Japan een symbolische betekenis hebben: herten, vogels, tijgers en runderen. De hoeken, de scharnieren en het slot zijn van koper.