Fabricant
Ambrosius BensonPériode et datation
16de eeuwDit schilderij is een sleutelwerk in het oeuvre van Ambrosius Benson. Al in de negentiende eeuw, toen nog niet bekend was wie het werk had gemaakt, werd rondom dit werk een stilistische coherente groep samengesteld, die nog steeds grotendeels wordt geaccepteerd. Pas later kon deze groep aan de naam Ambrosius Benson verbonden worden en kreeg zijn oeuvre vorm. De ingetogen sibille rechts in de compositie is een veel voorkomend type in Bensons oeuvre. Ze wordt zowel als individuele, alleenstaande sibille, als lezende Maria Magdalena, als in grotere composities voorgesteld en toont daarmee het veelvuldige hergebruik van composities in het oeuvre van Benson. De schilder haalde zijn inspiratie wellicht bij Gerard Davids 'Virgo inter Virgines' of diens 'Mystiek Huwelijk van de heilige Catharina'. Ook de tweede profetes links is karakteristiek door haar roodfluwelen kleding met oplichtende plooien. Het bijzondere onderwerp van dit schilderij kwam in Brugge wel vaker voor in die tijd, bijvoorbeeld in het werk van de Meester van het Heilig Bloed en bij Jan Provoost. Wat de compositie betreft stond Benson echter het dichtst bij een miniatuur van Simon Bening (München, Bayerische Staatsbibliothek).