Fermer

Icône - Portrait d’ Eugène Demolder

Fabricant

James Ensor

Période et datation

19de eeuw
(1893)

Dit paneel is een portret door James Ensor van zijn goede vriend Eugène Demolder. Deze kunstcriticus was één van de vroegste promotoren van Ensors werk. Hij gaf niet alleen de eerste monografie over de kunstenaar uit, maar organiseerde te Brussel ook diens allereerste individuele tentoonstelling en was tevens de bemiddelaar voor de eerste expositie van Ensor in het buitenland. Daarnaast had Demolder een grote bewondering voor de 15de- en 16de-eeuwse paneelschilderkunst die vooral sedert de laatste decennia van de 19de eeuw herontdekt werd. In dit gedetailleerde psychologische portret verwerkte Ensor op een heel subtiele manier informatie over de interesses en het leven van Demolder. Demolder was een liefhebber van oude kunst (zie het bovenregister met een redelijk nauwgezette kopie van Stefan Lochners “Madonna met Kind in de rozentuin”), schreef graag over het leven van Christus (zie het middenregister met opeenvolgende taferelen uit het passieverhaal van Jezus van Nazareth), hield van rijke texturen en kleurenpracht (zie de diverse fonkelende kleuraccenten in het schilderij) maar werd in zijn tijd ook sterk bekritiseerd (zie het onderste register met de expressieve duivelskoppen).

Détails

Sujet
Dimension
geheel, height: 36 cm
geheel, width: 21 cm
met lijst, height: 52 cm
met lijst, width: 37 cm
met lijst, depth: 5 cm

Identification

Huidige locatie
Verzameling
Catégorie
Objectnaam
Matériaux
Numéro d'inventaire
2004.GRO0001.I

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge s'engage à rendre ses données disponibles sous forme de données ouvertes utilisables. Les images d'œuvres d'art qui ne sont pas soumises à des restrictions de droits d'auteur sont donc publiées sous la licence Creative Commons Zero. Ils peuvent être utilisés librement.

Articles connexes à notre collection