Fermer

Academic study after a print: the entombment of Atala

Fabricant

Jean-Baptiste van Maldeghem (tekenaar), naar prent van Alexis François Girard, naar ontwerp van Gédéon Reverdin, naar schilderij van Anne Louis Girodet-Trioson

Période et datation

19de eeuw
(1825 - 1826)

Academische studie naar prent van de graflegging van Atala, getekend door Jean-Baptiste van Maldeghem in 1826. Van Maldeghem was toen leerling in de eerste klas naar prenten aan de Academie Brugge. Hij behaalde de eerste prijs in de wedstrijd van 1826. Een opschrift op de tekening vermeldt dat hij afkomstig was uit Dentergem. De tekening op liggend formaat beeldt de overleden jonge vrouw Atala af, in liggende houding van hoofd tot middel. Ze is weergegeven met gesloten ogen, gedragen in de armen van een persoon waarvan enkel de ondersteunende hand zichtbaar is. Er ligt een kruis op haar lichaam, haar handen zijn samengebracht op haar buik. Het gebruikte medium is zwart krijt of houtskool. Dit onderwerp is een detail uit het schilderij 'Atala au tombeau' van Anne Louis Girodet-Trioson. Het gaat om de graflegging van Atala waarbij haar geliefde, Chactas, haar benen treurend omarmt. Voor deze studie werd gewerkt naar een prent van Girard (graveur), naar tekening van Réverdin, met afbeelding van het detail van de gestorvene Atala. Een overeenkomstige prent wordt bewaard in het Prentenkabinet van de KBR (S. I 18786). De aantekeningen op de studie zijn gerelateerd aan de wedstrijddeelname van de leerling. Rechtsboven werd de academiestempel op het tekenpapier gedrukt en plaatste Joseph Ducq zijn handtekening als directeur van de Academie. Hier werd het papieren etiket met het tekennummer '9' opgekleefd. Dit nummer kreeg van Maldeghem toegewezen bij zijn deelname aan het concours. Onderaan links noteerde men de naam van de leerling-tekenaar na afloop van het prijskamp. De tekening is bewaard in een album met andere academietekeningen naar prenten. Een tweede tekening door van Maldeghem bevindt zich ook in dit album: 0016.GRO0142.30.II. Carolus Loys werd tweede in de wedstrijd van 1826 en tekende naar hetzelfde onderwerp: 0016.GRO0142.33.II.

Détails

Sujet
Opschriften
verzamelmerk (rechts boven): ACADEMIA b.
aantekening (rechts boven): 9.
aantekening (rechts boven): Jf Ducq p.d. / 1825
aantekening (links onder): Jan. Bap.te / Van maldeghem, van Denterghem, 1826.
aantekening (links onder): 1,
aantekening (links onder): 1
watermerk (midden onder): Blauw & Briel
Dimension
geheel, height: 520 mm
geheel, width: 630 mm

Identification

Huidige locatie
Verzameling
Catégorie
Objectnaam
Matériaux
Numéro d'inventaire
0016.GRO0142.31.II

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge s'engage à rendre ses données disponibles sous forme de données ouvertes utilisables. Les images d'œuvres d'art qui ne sont pas soumises à des restrictions de droits d'auteur sont donc publiées sous la licence Creative Commons Zero. Ils peuvent être utilisés librement.

Verwante items

Academic study after a print: the entombment of Atala

Fabricant

Carolus Loys (tekenaar), naar prent van Alexis François Girard, naar ontwerp van Gédéon Reverdin, naar schilderij van Anne Louis Girodet-Trioson

Période et datation

19de eeuw
(1826)
Academic study after a print: standing wrestler

Fabricant

Jean-Baptiste van Maldeghem (tekenaar), naar prent van Alexis François Girard, naar ontwerp van Marc Antoine Hervier

Période et datation

19de eeuw
(1826)

Articles connexes à notre collection

Academic study after a print: the entombment of Atala

Jean Baptiste van Acker, Alexis François Girard, Gédéon Reverdin, Anne Louis Girodet-Trioson 1820

Academic study after a print: the entombment of Atala

Leopold van Turnhout, Alexis François Girard, Gédéon Reverdin, Anne Louis Girodet-Trioson 1820

Academic study after a print: bust of a faun

Pierre Claeys, Alexis François Girard, Gédéon Reverdin 1873

Academic study after a print: bust of a faun

Charles D'Hondt, Alexis François Girard, Gédéon Reverdin 1877

Academic study after a print: bust of Andromache

Georges Laforce, Alexis François Girard, Gédéon Reverdin, Pierre-Narcisse Guérin 1835

Academic study after a print: bust of Eros

George Souper, Alexis François Girard, Gédéon Reverdin, François Gérard 1822

Academic study after a print: bust of Andromache

Charles Mollez, Alexis François Girard, Gédéon Reverdin, Pierre-Narcisse Guérin 1830

Academic study after a print: head of Chactas

Jean Hanssens, B. Lepage, Gédéon Reverdin, Anne Louis Girodet-Trioson 1818

Academic study after a print: bust of Andromache

Auguste Derre, Alexis François Girard, Gédéon Reverdin, Pierre-Narcisse Guérin 1835

Academic study after a sculpture: the dying slave

Jean-Baptiste van Maldeghem, Michelangelo 1828

Academic study after a print: Roman warrior

Franciscus Quartier, Alexis François Girard, Marc Antoine Hervier 1828

Academic study after a print: head of Apollo Belvedere

Louis Buys, Jean-Louis Anspach, Gédéon Reverdin 1891