Fermer

Crucifixion

Fabricant

toegeschreven aan Meester van de Madonna van Wolfhard Strauß

Période et datation

15de eeuw
(circa 1440)

De Calvariebergscène is samengedrongen binnen de smalle verhouding van het paneel. De gouden achtergrond en de opeenstapeling van volgouden aureolen verleent het tafereel een kostbaar en plechtstatig karakter. De naar omhoog blikkende man is rechtstreeks geïnspireerd op het rechterluik van de verloren 'Kruisafneming' van de Meester van Flémalle -Robert Campin- (Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt). Eveneens schatplichtig aan Flémalle is het zware contrast tussen het ruimteloze gouden vlak van de achtergrond en de sculpturaal-realistische figuren en voorwerpen op de voorgrond. Op de achterzijde is een beschildering aangebracht met daarop de heilige Dorothea, die een korf bloemen door een engel aangeboden krijgt. De achtergrond bestaat uit decoratief loofwerk. De compositie is gebaseerd op de schilderijen van Jan van Eyck en vertoont kennis van de innovaties van de Meester van Flémalle. De anonieme schilder is genoemd naar een votiefschilderij in opdracht van abt Wolfhard Strauß, voor diens klooster St. Emmeran in Regensburg (Duitsland).

Détails

Sujet
Matériaux
tempera en olieverf op doek en paneel
tempera, olieverf, doek, dennenhout
Dimension
geheel, height: 142.3 cm
geheel, width: 78.3 cm
met lijst, height: 161 cm
met lijst, width: 98 cm
met lijst, depth: 3.6 cm
met lijst, gewicht: 17.2 kg

Identification

Lieu
Numéro d'inventaire
0000.GRO1366.I

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge s'engage à rendre ses données disponibles sous forme de données ouvertes utilisables. Les images d'œuvres d'art qui ne sont pas soumises à des restrictions de droits d'auteur sont donc publiées sous la licence Creative Commons Zero. Ils peuvent être utilisés librement.

Articles connexes à notre collection