Fermer

Couronnement de Marie

Fabricant

omgeving van Abraham van Diepenbeeck

Période et datation

17de eeuw
(1622 - 1675)

In deze tekening, een ontwerp voor een onbekende opdracht, inspireerde Abraham van Diepenbeeck zich op verschillende versies van 'De kroning van Maria' door Rubens,: de opwaaiende mantel van Christus refereert eerder aan het Brusselse stuk, terwijl de figuur van God de Vader steunend op de globe en de figuur van Maria met opgeslagen blik nauwer verwant zijn aan de schets te Worcester. De tekening illustreert de enorme invloed die uitging van Rubens' ontwerpen, waarvan Van Diepenbeeck mogelijk de voorbereidende schetsen in het atelier bestudeerde. Ook de finale altaarstukken werden zeer vaak gekopiëerd en hadden bijna de status van een devotioneel archetype. (Naar: T. Meganck, in J. Van der Auwera & S. Van Sprang, 'Rubens. Een genie aan het werk. Rondom de Rubenswerken in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Tielt 2007, nr. 50.)

Détails

Sujet
Opschrift
inscriptie (verso): A. Diepenbeek
Dimension
geheel, height: 168 mm
geheel, width: 117 mm

Identification

Huidige locatie
Verzameling
Catégorie
Objectnaam
Matériel
Numéro d'inventaire
0000.GRO1760.II

Linked open data

Permalink
Copyright
Musea Brugge s'engage à rendre ses données disponibles sous forme de données ouvertes utilisables. Les images d'œuvres d'art qui ne sont pas soumises à des restrictions de droits d'auteur sont donc publiées sous la licence Creative Commons Zero. Ils peuvent être utilisés librement.

Articles connexes à notre collection