Fabricant
omgeving van Abraham van DiepenbeeckPériode et datation
17de eeuwIn deze tekening, een ontwerp voor een onbekende opdracht, inspireerde Abraham van Diepenbeeck zich op verschillende versies van 'De kroning van Maria' door Rubens,: de opwaaiende mantel van Christus refereert eerder aan het Brusselse stuk, terwijl de figuur van God de Vader steunend op de globe en de figuur van Maria met opgeslagen blik nauwer verwant zijn aan de schets te Worcester. De tekening illustreert de enorme invloed die uitging van Rubens' ontwerpen, waarvan Van Diepenbeeck mogelijk de voorbereidende schetsen in het atelier bestudeerde. Ook de finale altaarstukken werden zeer vaak gekopiëerd en hadden bijna de status van een devotioneel archetype. (Naar: T. Meganck, in J. Van der Auwera & S. Van Sprang, 'Rubens. Een genie aan het werk. Rondom de Rubenswerken in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Tielt 2007, nr. 50.)