Sluiten

Kroning van Maria

Vervaardiger

omgeving van Abraham van Diepenbeeck

Periode en datering

17de eeuw
(1622 - 1675)

In deze tekening, een ontwerp voor een onbekende opdracht, inspireerde Abraham van Diepenbeeck zich op verschillende versies van 'De kroning van Maria' door Rubens,: de opwaaiende mantel van Christus refereert eerder aan het Brusselse stuk, terwijl de figuur van God de Vader steunend op de globe en de figuur van Maria met opgeslagen blik nauwer verwant zijn aan de schets te Worcester. De tekening illustreert de enorme invloed die uitging van Rubens' ontwerpen, waarvan Van Diepenbeeck mogelijk de voorbereidende schetsen in het atelier bestudeerde. Ook de finale altaarstukken werden zeer vaak gekopiëerd en hadden bijna de status van een devotioneel archetype. (Naar: T. Meganck, in J. Van der Auwera & S. Van Sprang, 'Rubens. Een genie aan het werk. Rondom de Rubenswerken in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Tielt 2007, nr. 50.)

Details

Onderwerp
Opschrift
inscriptie (verso): A. Diepenbeek
Dimensie
geheel, hoogte: 168 mm
geheel, breedte: 117 mm

Identificatie

Huidige locatie
Verzameling
Categorie
Objectnaam
Materiaal
Inventarisnummer
0000.GRO1760.II

Linked open data

Permalink
Copyright
Musea Brugge engageert zich om gegevens als bruikbare open data ter beschikking te stellen. Afbeeldingen van kunstwerken die niet onder auteursrechtbeperkingen vallen, zijn daartoe gepubliceerd onder de Creative Commons Zero licentie. Deze mogen vrij worden gebruikt.

Gerelateerde items uit onze collectie