Dit decoratieve genrestuk schetst een sfeervol beeld van het leven in een welgestelde Brugse burgerfamilie tijdens de 18de eeuw. Een vrouw en zes meisjes houden zich bezig met naai- en verstelwerk terwijl een bediende het vieruurtje op een dienblad binnenbrengt. Het tijdstip kan afgelezen worden op het uurwerk rechts. Het is vijf voor vier. Ondertussen wordt een priester binnengeleid door de heer des huizes, die op een wandelstok met versierde knop rust. De figuren behoren tot de standaardtypen van de Franse salonkunst uit de 18de eeuw. Dit blijkt uit de verfijnde manier waarop ze poseren, hun algemeen voorkomen in mooie met veel kant versierde kleren en hun behoorlijk glad gezicht zonder enig teken van persoonlijkheid. Mogelijk is hier de familie Veranneman-de Massiet afgebeeld. Maar de opschriften op het schilderij - ‘J. Garemeyn peincit 1778’ en ‘accidit 1759’ – spreken dit enigszins tegen. Het voorgestelde lijkt onmogelijk te hebben plaatsgevonden in 1759 toen slecht één van de dochters was geboren. Ook de stijl van de klok spreekt de datering van 1759 tegen. Misschien heeft de kunstenaar een gebeurtenis uit 1759 geschilderd in 1778 en heeft hij de zes dochters op anachronistische wijze in het schilderij verwerkt. Of zijn er andere familieleden voorgesteld?