Fermer

L'Homme de Douleurs

Ceci est un Chef-d'œuvre flamand

Fabricant

anonime

kopie naar Simon Marmion

Période et datation

15de eeuw
(circa 1476 - circa 1500)

We zien de dode Christus als Man van Smarten, met doornenkroon en stigmata. Op het andere paneel (0000.GRO0201.I) is Mater Dolorosa weergegeven, volgens het iconografische type van de wenende Onze-Lieve-Vrouw met voor de borst gevouwen handen. De voorstelling van de dode Christus die beweend wordt door zijn moeder herinnert aan de Byzantijnse iconen die opduiken in de Italiaanse kunst van de veertiende eeuw. De compositie van de twee beelden als devotie-diptiek is vermoedelijk overgenomen van een model van Simon Marmion. De originele lijsten vertonen geen sporen van scharnieren, dus het is niet zeker of de panelen ooit een diptiek vormden. De panelen zijn afkomstig uit Brussel, wat afgeleid kan worden uit de aanwezigheid van het merkteken met passer en de zwaluwstaartverbindingen.

Détails

Sujet
Dimension
geheel, height: 44 cm
geheel, width: 30.5 cm
met lijst, height: 52.7 cm
met lijst, width: 39.6 cm
met lijst, depth: 3.6 cm
met lijst, gewicht: -5 kg

Identification

Huidige locatie
Verzameling
Catégorie
Objectnaam
Matériaux
Numéro d'inventaire
0000.GRO0202.I

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge s'engage à rendre ses données disponibles sous forme de données ouvertes utilisables. Les images d'œuvres d'art qui ne sont pas soumises à des restrictions de droits d'auteur sont donc publiées sous la licence Creative Commons Zero. Ils peuvent être utilisés librement.

Verwante items

Mater Dolorosa et l'Homme de Douleurs

Fabricant

anonime

kopie naar Simon Marmion

Période et datation

15de eeuw
(circa 1476 - circa 1500)

Articles connexes à notre collection