Fabricant
anonime
kopie naar Simon MarmionPériode et datation
15de eeuwWe zien de dode Christus als Man van Smarten, met doornenkroon en stigmata. Op het andere paneel (0000.GRO0201.I) is Mater Dolorosa weergegeven, volgens het iconografische type van de wenende Onze-Lieve-Vrouw met voor de borst gevouwen handen. De voorstelling van de dode Christus die beweend wordt door zijn moeder herinnert aan de Byzantijnse iconen die opduiken in de Italiaanse kunst van de veertiende eeuw. De compositie van de twee beelden als devotie-diptiek is vermoedelijk overgenomen van een model van Simon Marmion. De originele lijsten vertonen geen sporen van scharnieren, dus het is niet zeker of de panelen ooit een diptiek vormden. De panelen zijn afkomstig uit Brussel, wat afgeleid kan worden uit de aanwezigheid van het merkteken met passer en de zwaluwstaartverbindingen.
Fabricant
anonime
kopie naar Simon MarmionPériode et datation
15de eeuw