Fabricante
anónimo
kopie naar Rogier van der WeydenPeríodo y fecha
16de eeuw 15de eeuwDit paneel is een vakkundig geschilderde kopie op ware grootte van een werk van Rogier van der Weyden dat zich bevindt in het Museum of Fine Arts in Boston. Op de trede van een met brokaatbehang versierde troon met baldakijn zit Maria haar Kind te voeden. Intussen is Lucas volop bezig haar portret te tekenen, met een zilverstift op een vel papier of perkament dat op een plankje ligt. De scène speelt zich af in een burgerlijk interieur met een heel menselijke sfeer. De gebruikelijke attributen van de heilige, de stier en het evangelieboek, zijn naar de achtergrond verdrongen, naar het studeervertrek aan de rechterzijde. De hoofdfiguren bevinden zich in een open portiek, die op een binnentuintje uitgeeft. Tegen de gekanteelde muur, die de tuin afsluit, staan twee kleine op de rug geziene personages. Ze worden soms in verband gebracht met Joachim en Anna, de ouders van Maria. De figuren kijken uit op een dieperliggende stad en een schitterend stroomlandschap. Van der Weyden liet zich voor het landschap en het interieur inspireren door De Heilige Maagd met kanselier Rolin, een paneel van Jan van Eyck uit dezelfde periode.