Fabricante
Jean Cierckens (tekenaar)Período y fecha
19de eeuwAcademische studie naar sculptuur van Hercules, getekend door Jean Cierckens in 1837. Cierckens, afkomstig uit Brugge, maakte deze studie als leerling in de klas naar plaaster aan de Academie Brugge. Hij behaalde toen de eerste prijs van zijn klas, gevolgd door Antoon Joostens als tweede. Een standbeeld van Hercules is voluit en frontaal afgebeeld. Cierckens tekende deze studie naar [een afgietsel van] de 'Hercules Farnese' (Nationaal Archeologisch Museum, Napels). Hercules is naakt en erg gespierd weergegeven. Met zijn linkerarm leunt hij over zijn knots gedrapeerd met leeuwenhuid. Hij heeft krullend haar een een volle baard. Zijn gezicht is in profiel naar rechts afgebeeld, de blik beneden gericht. Hij houdt zijn rechterhand achter zijn rug. Hierin houdt hij de gouden appels van de Hesperiden vast, een verwijzing naar zijn twaalf werken, al is dit hier niet te zien. Cierckens tekende deze studie in zwart krijt of houtskool, gehoogd met wit krijt. De aantekeningen tonen aan dat dit een wedstrijdtekening is. Linksboven op het etiket staat Cierckens' anonieme tekenletter. Daarboven staan de academiestempel en handtekeningen van directeur Albert Gregorius en secretaris Charles De Net. Dat Joostens de eerste prijs won werd linksonder genoteerd. Hij ontving hiervoor een medaille. Daarnaast werden ook zijn afkomst en de exacte datum van het juryoordeel opgeschreven. Deze aantekening is deels onderbroken door een verlijmd strookje papier. Van primus Jean Cierckens bleef enkel deze studie uit deze prijswedstrijd bewaard. Vermoedelijk maakte hij ook een studie naar een buste van Diana. Deze info is af te leiden van de studies van secondus Antoon Joostens, die wel allebei bewaard bleven (0016.GRO0221.II ; 0022.GRO0622.II).
Fabricante
Antoon L. Joostens (tekenaar)Período y fecha
19de eeuwFabricante
Jean Cierckens (tekenaar)Período y fecha
19de eeuw