Fabricante
Henry Jean Becquet (tekenaar)Período y fecha
19de eeuwAcademische studie naar sculptuur van Dionysus, getekend door Henry Jean Becquet in 1833. Becquet, afkomstig uit Brugge, maakte deze studie als leerling in de klas naar plaaster aan de Academie Brugge. Hij behaalde toen de eerste prijs van zijn klas, gevolgd door Charles Recour als tweede. Een buste van Dionysus is in driekwart naar links getekend. De jonge god wordt tot aan de borst afgebeeld met lang krullend haar. Hij draagt een krans gemaakt van wijnbladeren en druiventrossen, en een fijne hoofdband. Deze buste is een deel van een standbeeld uit de collectie van het Louvre. Het standbeeld, vroeger 'Bacchus Richelieu' genoemd, beeldt de god voluit af. Wellicht is het een Romeinse kopie naar een Grieks origineel. Becquet tekende deze studie in zwart krijt of houtskool, gehoogd met wit krijt. De aantekeningen op deze tekening wijzen erop dat ze voor een wedstrijd werd gemaakt. De rode letter 'R', waaronder Becquet anoniem tekende, staat linksboven op het verlijmde etiket. Daar zijn ook de academiestempel en twee handtekeningen te zien. Een handtekening is van commissaris Jan Vandewalle-Vermeulen, de andere gedateerde handtekening is Jacob Dumery. Hij zou in deze periode, volgens Lodewijk van Peteghem, hoofdprofessor [= directeur] zijn geweest. Schouteet daarentegen weerlegt deze informatie en stelt dat van Gierdegom in 1832 als hoofdleraar en waarnemend bestuurder werd aangesteld. Dat Becquet eerste werd in de prijswedstrijd, werd linksonder (cf. J) genoteerd. Ook zijn naam werd linksonder opgeschreven. Naast deze studie is ook de tweede tekening van Becquet uit dezelfde wedstrijd bewaard gebleven (0022.GRO0707.II). Beide studies van secondus Charles Recour uit dezelfde wedstrijd, en naar dezelfde onderwerpen, maken ook deel uit van deze collectie academietekeningen (0016.GRO0209.II; 0022.GRO0621.II).