Cerrar

Academische studie naar sculptuur: buste van een Romeinse jongen

Fabricante

François van Nieuwenhuyse (tekenaar)

Período y fecha

18de eeuw
(1797)

Academische studie naar sculptuur van een Romeinse jongen (buste), getekend door François van Nieuwenhuyse in 1797. van Nieuwenhuyse was leerling aan de Academie Brugge en tekende deze studie tijdens een wedstrijd om beste (zit)plaatsen. Hij won de wedstrijd en werd eerste in ranking. Hij tekende de buste van een Romeinse jongen vanuit frontaal oogpunt. De jongen draagt een gewaad dat samengeknoopt is op de schouder met een broche. In de wedstrijdannotatie rechtsonder zijn er correcties aangebracht wat betreft de identiteit van de tekenaar en zijn ranking. Oorspronkelijk was er 'tweeden om plaetse', 'Constantin Lombaert' geschreven. Dit werd doorgehaald en gecorrigeerd door dezelfde hand naar 'eersten om plaetse', 'Frans van Nieuwenhuyse 1797'. Linksboven staat de academiestempel, met ernaast de handtekening van leraar Fricx en de tekenletter 'H'. Die letter was toegekend aan de leerling voor anonieme jurering. Rechtsboven staat zijn behaalde plaats: 1 (eerste).

Detalles

Tema
Opschriften
verzamelmerk (links boven): ACADEMIA b.
aantekening (links boven): b: fricx
aantekening (links boven): H
aantekening (rechts boven): J [of 1]
aantekening (rechts onder): Eersten / Tweeden [doorgehaald] om plaetze / Const. Lombaert [doorgehaald] 1797 / Frans van nieuwenhuyse
watermerk (midden boven): [3 regels, onleesbaar]
watermerk (midden boven): fleur-de-lis; 1781
Dimensión
geheel, altura: 552 mm
geheel, anchura: 450 mm

Identificación

Huidige locatie
Verzameling
Categoría
Objectnaam
Materiales
Número de inventario
0016.GRO0011.II

Linked open data

Permalink
Copyright
Musea Brugge engageert zich om gegevens als bruikbare open data ter beschikking te stellen. Afbeeldingen van kunstwerken die niet onder auteursrechtbeperkingen vallen, zijn daartoe gepubliceerd onder de Creative Commons Zero licentie. Deze mogen vrij worden gebruikt.

Artículos relacionados de nuestra colección