Fabricante
Jean Charles VerbruggePeríodo y fecha
18de eeuwDe voorstelling toont twee figuren in traditionele Aziatische kleding afgebeeld op een neutrale achtergrond. Het contrast tussen de kleurrijke operafiguur enerzijds en de eerder sober geklede legerofficier anderzijds, is groot. Het tablet dat de luxueus geklede acteur vasthoudt, was in werkelijkheid een stuk kleiner en diende om bij de keizer verslag uit te brengen over de gang van zaken in de regio waarvoor de ambtenaar verantwoordelijk was. Maakt de mengelmoes van kledingstijlen een datering van de operafiguur onmogelijk, de hoefvormige mouwen en de lange vlecht van de officier stammen duidelijk uit de Ch'ing dynastie. Mandarijnen, dit zijn zowel legerofficieren als ambtenaren, moesten hun weelderig drakenkleed met een donkere, effen overjas bedekken. Op die manier wilde men niet alleen de éénvormigheid tussen de hoogwaardigheidsbekleders bevorderen, maar ook de luxe beteugelen. Deze jas, met rechtopstaande kraag, werd kruiselings over de borst geslagen en aan de rechterzijde met knopen vastgemaakt. Het kledingstuk liet een vrij grote bewegingsvrijheid toe aangezien het vooraan, achteraan en zijdelings splitten had. Op borst en rug droeg de eigenaar het "mandarijnenvierkant" met militaire of burgerlijke insignia. Terwijl de burgerlijke rang door een vogel gesymboliseerd werd, droegen de legerofficieren een combinatie van mythische en reële dieren op de borst. Jan Karel Verbrugge kende duidelijk de betekenis van het "mandarijnenvierkant" niet. In plaats van het teken nauwkeurig te kopiëren, schilderde hij met zijn penseel een paar fijne krulletjes. Op die manier valt niet meer te achterhalen welke rang deze man in het leger bekleedde.
Fabricante
Jean Charles Verbrugge, Pièrre François Ledoulx, Antoine Ignace SteyaertPeríodo y fecha
19de eeuw 18de eeuw