Maria die door haar zoon wordt omhelst terwijl hij op haar schoot staat, is een veel voorkomend motief in de zestiende eeuw. De compositie, die van oorsprong Maria ten voeten uit toonde, heeft haar oorsprong in het atelier van Rogier van der Weyden. In de zestiende eeuw werd de compositie gewijzigd door Maria tot haar taille weer te geven. Kleine verschillen binnen dit type zitten in de uitbeelding van de achtergrond. De ene keer is de achtergrond effen terwijl de andere keer voor een achtergrond met bloemen wordt gekozen. Dat het thema veelvuldig is herhaald, blijkt ook uit dit schilderij. De anonieme kunstenaar heeft het motief met weinig inspiratie uitgewerkt. De figuren, de kleding en de achtergrond zijn op een schematische manier weergegeven. Het motief bleef tot in de zeventiende eeuw populair en er zijn nu nog circa zeventig werken bekend met dezelfde compositie. Twee van die werken, één van een Anonieme Brugse meester en één van Ambrosius Benson bevinden zich eveneens in het Groeningemuseum