Close

Beeldje van eikenhout, lezende Maria met kind

Period and date

15de eeuw
(circa 1401 - circa 1500)

De gezeten Maria met het Kind op haar schoot is andermaal op zeer aantrekkelijke wijze in hout voorgesteld. De sculptuur werd jammer genoeg ooit afgeloogd en ingeboend zoals vroeger op vele plaatsen meestal de gewoonte was. Onderzoek in de hoeken van de kleding zouden misschien nog zeer kleine sporen van enige beschildering aan het licht kunnen brengen. De moeder van Christus heeft lange, krullende haren die ter hoogte van haar schouder bedekt worden door een lange vooraan geopende mantel die in het midden V-vormig en spits naar beneden toe lopend gesloten is. Dit kledingstuk valt naar onder toe van waaruit de toppen van de beide schoenen uitsteken. Halverwege zijn de beide handen zichtbaar en op haar linker knie bevindt er zich een geopend boek. De jongeling met krullend haar heeft een afgebroken rechter hand en maakt aanstalten om in het boek te bladeren. In tegenstelling tot de Madonna- figuur die naar beneden kijkt, heeft Christus een frontale blik. Op het beeld werden achteraan geen stadsmerken waargenomen zoals in die periode door het desbetreffend ambacht was voorgeschreven. Het is daarom vrij onmogelijk deze mooie groep aan een welbepaalde stad toe te schrijven. Wij mogen wel stellen dat de Maria met het Kind op haar schoot rond het einde der vijftiende eeuw in de Nederlanden tot stand kwam, onder voorbehoud in een Brabants atelier. In het Louvre te Parijs, alsook in de Sulpturensammlung te Berlijn zijn twee beelden met analoge voorstelling aanwezig, waarbij Maria in een vouwstoel gezeten is. Beide groepen worden aan Brussel toegeschreven en zijn te situeren rond 1490 - 1500.

Details

Dimension
geheel, height: 45.2 cm

Identification

Huidige locatie
Verzameling
Category
Objectnaam
Inventory number
V.O.0035

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge is committed to making its data available as usable open data. Images of works of art which are not subject to copyright restrictions are therefore published under the Creative Commons Zero licence. These may be used freely.