Close

Susanna en de ouderlingen

Manufacturer

Paulus Pontius I (prentmaker), naar een schilderij van Peter Paul Rubens (schilder)

Period and date

17de eeuw
(1624)

Deze prent toont het Bijbelse verhaal van Susanna en de ouderlingen, een episode uit het boek Daniël. Centraal in de compositie zien we de deugdzame Susanna, die tijdens het baden wordt belaagd door twee oude rechters. Met een angstige blik en haar handen gekruist voor de borst, probeert ze zich te bedekken, terwijl de mannen haar vastgrijpen en, zoals het verhaal vertelt, oneerbare voorstellen doen. De scène speelt zich af in een weelderige tuin met een fontein, architecturale elementen en cipressen op de achtergrond, een klassieke setting die contrasteert met de lelijke avances van de mannen. Het werk functioneert als een exemplum virtutis, een voorbeeld van deugdzaamheid en kuisheid die standhoudt tegenover corruptie en lust. De prent is een morele waarschuwing, wat expliciet wordt gemaakt door de Latijnse inscriptie onderaan: 'TVRPE SENILIS AMOR' (Schandelijk is de liefde van oude mannen). De gravure, uitgevoerd in 1624 door Paulus Pontius naar een ontwerp van Peter Paul Rubens, is een schoolvoorbeeld van de Vlaamse barok. Dit is duidelijk in de dynamische, diagonale compositie, de krachtige, volumineuze figuren en de dramatische licht-donkerwerking, waarmee de graveur de verschillende texturen van huid, stof en steen weet te vatten.

Details

Subject
Opschrift
opschrift (onder de voorstelling): Petrus Paulus Rubenius pinxit. / Paulus Pontius sculpsit. (-) TVRPE SENILIS AMOR. (-) Cum privilegijs Regis Christianissimi, Serenissima Infantis / et Ordinum confoederatorum. Anno 1624.
Dimensions
geheel, hoogte: 390 mm
geheel, breedte: 308 mm
geheel, hoogte: 367 mm
geheel, breedte: 285 mm

Identification

Current location
Collection
Category
Object name
Materials
Inventory number
2014.GRO1351.III

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge is committed to making its data available as usable open data. Images of works of art which are not subject to copyright restrictions are therefore published under the Creative Commons Zero licence. These may be used freely.