Close

Nymphs and Satyrs Filling the Cornucopia

Manufacturer

anonymous

Period and date

16de eeuw 17de eeuw
(ca. 1590 - ca. 1640)

Op deze tekening is waarschijnlijk het vullen van de cornucopia of hoorn des overvloeds afgebeeld. De drie vluchtig geschetste figuurgroepen rechts op de achtergrond kunnen geïnterpreteerd worden als de mythe van het ontstaan van de cornucopia zoals omschreven in de Metamorphosen van Ovidius. Het verhaal vertelt dat Hercules vecht met de riviergod Acheloüs om de hand van de mooie Deianeira. Gedurende het gevecht verandert Acheloüs in een slang. Als Hercules de slang probeert te wurgen, verandert Acheloüs zichzelf in een stier. Als Hercules worstelt met de stier breekt een van zijn hoorns af. Volgens Ovidius vullen de naiaden de hoorn met bloemen en fruit en is zo de cornucopia ontstaan. Vanaf de 16de eeuw werd de strijd tussen Hercules en Acheloüs geregeld afgebeeld. Vaak concentreren deze werken zich op het gevecht. De naiaden zijn soms op de achtergrond afgebeeld met de hoorn des overvloeds. In de tekening heeft het gevecht een minder prominente rol en gaat de aandacht vooral uit naar het vullen van de cornucopia. Op dit vlak sluit de tekening meer aan bij werken van Peter Paul Rubens en kunstenaars in zijn omgeving. De tekening verschilt echter van deze schilderijen door de uitzonderlijke nadruk op het landschap. Het mythologische onderwerp en de specifieke benadering, de compositie en bepaalde elementen zoals de omgevallen boomstronk doen vermoeden dat de tekening in de eerste helft van de 17de eeuw is ontstaan, waarschijnlijk in de omgeving van italianiserende landschapschilders in de Nederlanden, zoals Paul Bril en Joos de Momper. Vooralsnog blijft de kunstenaar anoniem.

Details

Subject
Dimension
geheel, height: 200 mm
geheel, width: 315 mm

Identification

Huidige locatie
Verzameling
Category
Objectnaam
Inventory number
0000.GRO1972.II

Linked open data

Permalink
Copyright
Musea Brugge is committed to making its data available as usable open data. Images of works of art which are not subject to copyright restrictions are therefore published under the Creative Commons Zero licence. These may be used freely.

Related items