Manufacturer
werkplaatskopie naar Francesco Primaticcio, mogelijke kunstenaar Nicolò dell' AbbatePeriod and date
16de eeuwVoor zover bekend is dit blad het enige dat nog rest van een ambitieuze compositie van de Bolognese schilder, architect en beeldhouwer Francesco Primaticcio. Verschillende figuren in de complexe compositie lijken op die in schilderijen in de galerie d'Ulysse in Chateau de Fontainebleau, namelijk in het 'Banket van de goden' en 'Parnassus'. De vrouw die links in de tekening op de grond gezet is, is bijvoorbeeld in spiegelbeeld afgebeeld als een van de muzen in 'Parnassus'. Waarschijnlijk is teruggegrepen op eenzelfde repertoire van figuurstudies. Naast deze overeenkomsten bevestigen ook de rijke en dynamische compositie, de clusters kinderen en de antieke vormgeving en het perspectief van het schip en ten slotte de elegantie van de vrouwelijke figuren dat het om een compositie van Primaticio gaat. Toch is lijkt de tekening te uitgewerkt om een eigenhandig werk van de meester te zijn. Bovendien is de tekening van een raster voorzien, wat erop wijst dat de compositie overgedragen is geweest. De techniek echter doet denken aan die van Primaticcio en zijn medewerkers. De katachtige trekken van de kinderen en de charme van de vrouw met een kind aan de borst doen denken aan het werk van een van Primaticcio's meest briljante medewerkers, Nicolo dell'Abate, maar hij kan niet met zekerheid als kunstenaar van dit werk geïdentificeerd worden. De tekening toont wellicht een mythologische voorstelling waarin meerdere episoden worden gecombineerd. Er zijn twee schepen afgebeeld. Aan de rechterkant nodigen twee vrouwen een jongeman uit om aan boord te gaan van het schip dat aangemeerd is. Aan de linkerkant zit een koning op zijn troon, aan de rechterkant zit Venus met onder haar stoel twee duiven. De wolf van Mars keert zijn kop van hen weg. Drie figuren bieden fruit aan aan een man met een dierenhuid (Hercules?) . Op de tweede boot houdt een matrone een roer vast (Fortuna?). Rechts bovenin de compositie draagt een krijger (Mars?) een koning die rust op Ontwetendheid. De vrouw met het lam links op de voorgrond zou een personitificatie van Mildheid, Onschuld of Nederigheid kunnen zijn, maar het lam kan ook een attribuut zijn van Caritas.