Close

Saint Sebastian

Manufacturer

Augustin van den Berghe (schilder), verworpen toeschrijving Joseph Benoît Suvée

Period and date

18de eeuw
(1780 - 1790)

Deze Heilige Sebastiaan zou door Augustin van den Berghe gekopieerd zijn naar een werk dat zijn leermeester Joseph Benoît Suvée heeft geschilderd tijdens zijn verblijf te Rome. De Heilige Sebastiaan wordt door Suvée in 1777 van Rome naar Parijs gezonden en beoordeeld door de jury van de academie. Het jaar nadien stelt Suvée het doek nogmaals tentoon op het Parijse Salon, ditmaal samen met de Naakte krijger. Beide werken ontvangen gunstige kritiek:‘la finesse des tons, une touche spirituelle et exprimant la nature de chaque objet, et en général, tous les détails [...] bien soignés’. De heilige ligt op een verhoging met gekruiste handen boven het hoofd. De naakte mannenfiguur is een typisch voorbeeld van de oefeningen die aan de leerlingen van de ‘Académie de France’ in Rome worden opgelegd. Ze moeten immers naar een naakt poserend model een academische studie maken die als envoi naar Parijs gestuurd wordt ter jurering van de vordering in hun studie door de leden van de koninklijke academie. Lange tijd werd gedacht dat het hier om de originele werken van Suvée ging, totdat de kunsthistoricus Denis Coekelberghs het origineel van de Heilige Sebastiaan in een kasteel te Famenne ontdekte. Jammer genoeg is het door Denis Coekelberghs teruggevonden schilderij in Famenne ondertussen alweer verloren gegaan ten gevolge van een diefstal. Waarschijnlijk heeft Augustin Van den Berghe de werken gekopieerd tijdens zijn leertijd bij Suvée in Parijs.

Details

Subject
Dimension
geheel, height: 192 cm
geheel, width: 129 cm
met lijst, height: 215.5 cm
met lijst, width: 152 cm
met lijst, depth: 8 cm
met lijst, gewicht: 31.5 kg

Identification

Huidige locatie
Verzameling
Category
Objectnaam
Materials
Inventory number
0000.GRO0131.I

Linked open data

Permalink
Copyright
Musea Brugge is committed to making its data available as usable open data. Images of works of art which are not subject to copyright restrictions are therefore published under the Creative Commons Zero licence. These may be used freely.

Related items