Hersteller
Thomas Joseph Liebaert (tekenaar), naar schilderij van Guido ReniPeriode und Datierung
19de eeuwAcademische studie naar prent van een buste van een vrouw, getekend door Thomas Joseph Liebaert in 1800. Liebaert, afkomstig uit Diksmuide, was toen ingeschreven als leerling aan de academie Brugge in de eerste klas naar prenten. Hij maakte deze tekening tijdens de prijskamp van 1800 en won de wedstrijd. Het gaat om een studie van een vrouwenhoofd. De glimlachende vrouw kijkt in driekwart aanzicht naar links. Ze draagt een lint in haar lang golvend haar. Haar ene schouder is ontbloot. Liebaert kopieerde hier een prent naar de fresco 'de Triomf van Apollo', ook 'Aurora’-fresco genoemd, in het Palazzo Rospigliosi Pallavicini in Rome, geschilderd door Guido Reni (1613-14). Het gaat om een detail hieruit, van een van de vrouwen of 'uren', die een ketting vormen rondom de triomfwagen van Apollo. Een referentieprent wordt bewaard in KASK Gent (CIV_143_8). Het gebruikte medium is rood krijt met een ondertekening in houtskool of zwart krijt. Het papier is bijgesneden langs de randen. Er zijn verschillende aantekeningen aanwezig. Bovenaan links is het wedstrijdetiket met toegewezen nummer van de student (2) op de tekening gekleefd met daaronder een stempel van de academie Brugge. Daar ondertekenden Frans Vande Steene (secretaris), Jan Seghers (leraar klassen naar prenten) en Paul de Cock (directeur). Onderaan links is het cijfer 1 geschreven in zwart krijt, dit duidt op de eerste prijs die Liebaert behaalde in de wedstrijd. Het opschrift in pen daarnaast vermeldt de naam van de leerling-tekenaar, zijn afkomst en het jaartal van de prijskamp. De tekening werd verlijmd in een album met andere studies uit prijswedstrijden van de academie. Het album bevat een tweede studie getekend door Liebaert in dezelfde wedstrijd: 0016.GRO0141.32.II.
Hersteller
Thomas Joseph Liebaert (tekenaar), naar prent van Gilles Demarteau, naar ontwerp van Jean-Jacques-François Le Barbier, naar origineel van Annibale CarracciPeriode und Datierung
19de eeuw