Schließen

Academische studie naar prent: buste van een man

Hersteller

Anonym (tekenaar)

Periode und Datierung

19de eeuw
(circa 1815 - circa 1829)

Academische studie naar prent van een man, getekend door een leerling aan de Academie Brugge. De naam van de tekenaar is niet vermeld. Het gaat om een wedstrijdstudie waarmee de leerling eerste werd. Directeur Ducq en leraar van de klassen naar prenten Seghers ondertekenden de studie linksboven. Op basis van deze handtekeningen kan de datum van vervaardiging geschat worden tussen 1815 en 1829. Het tekennummer voor anonieme jurering staat ook linksboven. De leerling volgde vermoedelijk les in de tweede klas naar prenten, ook 'grote kop' genoemd. Dit is af te leiden uit het onderwerp van de tekening. De prent waarnaar getekend werd zal later nog eens geselecteerd worden voor een wedstrijd in die klascategorie (cf. 0014.GRO0007.50.II). Een man is tot aan de schouders afgebeeld in profiel naar rechts. Hij heeft kort, golvend haar en een ringbaard. Hij draagt wellicht een kleed of toga. Er is geen iris en pupil getekend. Deze manier van afbeelden werd meestal toegepast bij tekeningen en prenten naar sculptuur. Het gebruikte medium is zwart krijt of houtskool. De tekening maakt deel uit van een album met verschillende academiestudies naar prent.

Einzelheiten

Thema
Opschriften
verzamelmerk (links boven): ACADEMIA b.
aantekening (links boven): 5
aantekening (links boven): JfDucq
aantekening (links boven): Seghers
aantekening (links onder): J.
aantekening (rechts onder): N°57
watermerk (links midden): CS (monogram) met halve lauwerkrans
watermerk (rechts midden): 337
Dimension
geheel, Höhe: 604 mm
geheel, Breite: 454 mm

Identifizierung

Huidige locatie
Verzameling
Kategorie
Objectnaam
Materialien
Inventarnummer
0014.GRO0007.57.II

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge ist bestrebt, seine Daten als nutzbare offene Daten zur Verfügung zu stellen. Bilder von Kunstwerken, die keinen urheberrechtlichen Einschränkungen unterliegen, werden daher unter der Creative Commons Zero-Lizenz veröffentlicht. Diese können frei verwendet werden.

Ähnliche Artikel