Hersteller
kopie naar David VinckboonsPeriode und Datierung
17de eeuwTal van kermistaferelen situeren zich op en rond het marktplein van een stadje. De architectuur van het buiten verhouding groot stadhuis doet vaag denken aan het stadhuis van Oudenaarde. Mensen van alle rangen en standen vrijen, dansen, vechten en verdringen zich voor kramen, waar uiteenlopende waren te koop worden aangeboden. Ertussen lopen spelende kinderen. De hier uitgebeelde kermis is deze van Sint-Joris, wat af te leiden is uit het vaandel met de afbeelding van de heilige aan de herberg rechts. Op de achtergrond een rivier met boten met kermisgangers. Dit schilderij is één van de talrijke kopieën naar een door Nicolaas de Bruyn en Boëtius a Bolswert gegraveerde prent, waarvoor David Vinckboons in 1602 een getekende voorstudie heeft uitgevoerd. De compositie werd geïnspireerd door Hogenbergs prent naar Bruegels 'Sint-Joriskermis'. Van deze laatste kunnen rechtstreekse motiefovernamen gevonden worden, zoals de groep spelende kinderen links en de groepen rondedansende en schranzende mensen rechts. Net zoals bij Bruegel, moet bij Vinckboons een diepere, moraliserende betekenis gezocht worden, met name het hekelen van gulzigheid en dronkenschap, en meer algemeen, de menselijke dwaasheid. In Vinckboons' compositie wordt dit nog benadrukt door de verschijning van de nar, uiterst rechts, een geijkte personificatie van de dwaasheid.