Schließen

Der Schmerzensmann

Dies ist ein Flämisches Meisterwerk

Hersteller

Anonym

kopie naar Simon Marmion

Periode und Datierung

15de eeuw
(circa 1476 - circa 1500)

We zien de dode Christus als Man van Smarten, met doornenkroon en stigmata. Op het andere paneel (0000.GRO0201.I) is Mater Dolorosa weergegeven, volgens het iconografische type van de wenende Onze-Lieve-Vrouw met voor de borst gevouwen handen. De voorstelling van de dode Christus die beweend wordt door zijn moeder herinnert aan de Byzantijnse iconen die opduiken in de Italiaanse kunst van de veertiende eeuw. De compositie van de twee beelden als devotie-diptiek is vermoedelijk overgenomen van een model van Simon Marmion. De originele lijsten vertonen geen sporen van scharnieren, dus het is niet zeker of de panelen ooit een diptiek vormden. De panelen zijn afkomstig uit Brussel, wat afgeleid kan worden uit de aanwezigheid van het merkteken met passer en de zwaluwstaartverbindingen.

Einzelheiten

Thema
Dimension
geheel, Höhe: 44 cm
geheel, Breite: 30.5 cm
met lijst, Höhe: 52.7 cm
met lijst, Breite: 39.6 cm
met lijst, Tiefe: 3.6 cm
met lijst, gewicht: -5 kg

Identifizierung

Huidige locatie
Verzameling
Kategorie
Objectnaam
Materialien
Inventarnummer
0000.GRO0202.I

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge ist bestrebt, seine Daten als nutzbare offene Daten zur Verfügung zu stellen. Bilder von Kunstwerken, die keinen urheberrechtlichen Einschränkungen unterliegen, werden daher unter der Creative Commons Zero-Lizenz veröffentlicht. Diese können frei verwendet werden.

Verwante items

Mater Dolorosa und der Schmerzensmann

Hersteller

Anonym

kopie naar Simon Marmion

Periode und Datierung

15de eeuw
(circa 1476 - circa 1500)

Ähnliche Artikel