Vervaardiger
anoniem
Periode en datering
16de eeuwDe achttien tekeningen in dit boekje gaan over de mirakelen van de Onze-Lieve-Vrouw ter Potterie. Zij is verbonden aan het gelijknamige historische hospitaalcomplex, vernoemd naar de pottenbakkerijen in de omgeving. De wonderen van de Onze-Lieve-Vrouw ter Potterie manifesteren zich door een Madonnabeeld uit de 13de eeuw dat nog altijd aanwezig is in de kerk. Het boek opent met een 17de-eeuwse introductie op de mirakels. De eerste tekening geeft het Madonnabeeld weer voor een raam met traliewerk. Dan volgen er zestien tekeningen die de mirakelen verbeelden van de Onze-Lieve-Vrouw ter Potterie. De serie eindigt met knielende pelgrims die de Madonna vereren, deze keer afgebeeld op een altaar. Elke tekening is vergezeld van een achtregelig vers.
De tekeningen zijn waarschijnlijk gemaakt door een 16de-eeuwse tekenaar die inspiratie zocht bij kunst uit de 15de eeuw uit de regio. Terwijl de lijnvoering, statische composities en gedetailleerde stofuitdrukking laat 15de-eeuws aandoen, bevat de kledij van de afgebeelde figuren 16de-eeuwse elementen. Dit sluit aan bij de datering van het papier die omstreeks 1520-21 wordt geschat. Sommige bladen in het Mirakelboekje bevatten namelijk een watermerk dat ook is teruggevonden in het papier van archiefdocumenten uit de Onze-Lieve-Vrouw ter Potterie, dat in die jaren is beschreven.
In de kerk is een tapijtenreeks aanwezig van rond 1630 die op de tekeningen van het boekje gebaseerd is. In de universiteit van Luik wordt een 17de-eeuws manuscript bewaard met kopieën naar de tekeningen uit het Mirakelboekje.
TOPSTUK
Het Mirakelboekje is uitzonderlijk, omdat het voor zover geweten de enige geïllustreerde tekst met mirakelen uit de Zuidelijke Nederlanden is. Andere mirakelboeken bestaan doorgaans enkel uit tekst: bladen vol getuigenissen van mirakelen, opgetekend door een geestelijke van de cultusplaats. Het boekje lijkt dichter aan te sluiten bij de brede en rijke visuele mirakelcultuur. Een cultusplaats was geregeld versierd met schilderijen, wandtapijten en in glas-in-lood met voorstellingen van mirakelen. Daarbij namen pelgrims ex voto’s, pelgrimsinsignes en prenten met de voorstellingen mee op reis. In de Onze-Lieve-Vrouwekerk van Damme hangt een paneel met mirakelvoorstellingen met eenzelfde format als de tekeningen uit het Mirakelboekje.
Vervaardiger
anoniem
Periode en datering
(1520 - 1521)Vervaardiger
anoniem
Periode en datering
(1520 - 1521)Vervaardiger
anoniem
Periode en datering
(1520 - 1521)Vervaardiger
anoniem
Periode en datering
(1520 - 1521)Vervaardiger
anoniem
Periode en datering
(1520 - 1521)Vervaardiger
anoniem
Periode en datering
(1520 - 1521)Vervaardiger
anoniem
Periode en datering
(1520 - 1521)Vervaardiger
anoniem
Periode en datering
(1520 - 1521)Vervaardiger
anoniem
Periode en datering
(1520 - 1521)Vervaardiger
anoniem
Periode en datering
(1520 - 1521)Vervaardiger
anoniem
Periode en datering
(1520 - 1521)Vervaardiger
anoniem
Periode en datering
(1520 - 1521)