Vervaardiger
Meester van de (Brugse) Legende van de heilige UrsulaPeriode en datering
15de eeuwVeronica met haar exotisch hoofddeksel en wapperende hoofddoeken heeft haar ogen neergeslagen en kijkt naar de doek die ze in haar hand houdt. Daarop staat het ware gelaat van Christus, de Vera Icon, hetgeen eveneens de verklaring is voor Veronica’s naam. Volgens een apocrief verhaal veegt Veronica tijdens de zware kruisweg het bloed en zweet met een doek van het gezicht van Christus en blijft daarop een afdruk van het gelaat van Christus achter. Deze Sudarium wordt later vereerd als reliek. Als tijdgenoot van Hans Memling schilderde Ursula-meester voor vooraanstaande Brugse opdrachtgevers. De langgerekte lijfjes en eivormige hoofdjes zijn erg kenmerkend en zien we ook duidelijk terug in dit schilderijtje van Veronica. De Meester van de Legende van de heilige Ursula is één van de belangrijkste meesters die in de late 15de eeuw in Brugge actief was. Soms wordt hij geïdentificeerd met Pieter Casembroot, maar gebrek aan bewijs maken deze identificatie niet waterdicht. De noodnaam die hij kreeg is gebaseerd op twee luiken van een altaarstuk met daarop acht voorstellingen uit het leven van de heilige Ursula (collectie van Musea Brugge).