Vervaardiger
Luc Peire (schilder)Periode en datering
20ste eeuwIn dit werk maakt Peire een geleidelijke overgang van de figuratie naar de abstractie. De delicaat weergegeven figuur in de derde verticale strook aan de linkerkant vertoont de laatste reminiscentie aan de menselijke gestalte. De titel ‘Manolete’ verwijst mogelijks naar de bekende Spaanse stierenvechter die in tragische omstandigheden overleed. Dit zou de dramatische kleurencombinatie in het werk kunnen verklaren.
TOPSTUK
De aankoop van dit schilderij door de Stad Brugge in 1961 was onmiskenbaar een mijlpaal in de verzamelgeschiedenis van het Groeningemuseum. Dit was het eerste abstracte kunstwerk in de collectie.
Niet iedereen kon zich hier even gemakkelijk mee verzoenen. De heer Roger De Mey, toenmalig gemeenteraadslid, zette de puntjes op de ‘i’ door op de gemeenteraadszitting van 17 juli 1961 het volgende te declareren: ‘Of dit schilderij elk van ons persoonlijk bevalt of interesseert, is hier van ondergeschikt belang. […] De abstracte kunst, of zij ons bevalt of niet, heeft een zo belangrijke plaats ingenomen, dat zij niet meer over het hoofd kan gezien worden.’
Eerlijkheidshalve moeten we erop wijzen dat het de progressieve culturele vereniging ‘Raaklijn’ was die de bal aan het rollen gebracht had. Dit onafhankelijk cultureel forum, onder leiding van de letterkundige Paul De Wispelaere, ijverde tussen 1956 en 1963 voor de eigentijdse kunstuitingen en de abstracte kunst. ‘Raaklijn’ organiseerde poëzieavonden, lezingen, filmvoorstellingen, concerten met experimentele muziek en tentoonstellingen met werk van o.a. Victor Servranckx, Michel Seuphor, Jo Delahaut en Luc Peire. Hiermee effenden ze het pad voor de beruchte Brugse Triënnales uit de jaren 1968, 1971 en 1974.