Vervaardiger
toegeschreven aan Adriaen Thomasz. KeyPeriode en datering
16de eeuwWe zien een man aan de hoek van een tafel bekleed met groene stof waarop hij zijn handen laat rusten. De bebaarde man is op zijn bontkraag na volledig in het zwart gekleed. In zijn rechterhand houdt hij een paar handschoenen en hij draagt een platte baret. Zijn verschijning beantwoordt aan het prototype van het Vlaamse humanistenportret dat in de renaissanceschilderkunst populair was. Omdat een inscriptie ontbreekt, kennen we de naam van de man helaas niet.
De schilders Willem Key (1515-1568) en zijn leerling (en ver familielid) Adriaen Thomasz. Key (1545-1589) waren werkzaam in Antwerpen en produceerden veel vergelijkbare portretten van mannen met aanzien. Maar zulke portretten waren ook het handelsmerk van Anthonis Mor (1516/21-1576/77), die als hofkunstenaar van Filips II niet alleen in Antwerpen werkte, maar ook in verschillende andere landen. Volgens verschillende aanwijzingen was de maker van dit portret waarschijnlijk Adriaen Key.
TOPSTUK
Afgezien van de handschoen die hij in zijn rechterhand houdt en de ring aan de wijsvinger van zijn andere hand, zijn op dit portret geen voorwerpen aanwezig. Zijn handen trekken extra de aandacht doordat ze op een groene tafel rusten, waarvan in de uiterste hoek van het schilderij nog net een stukje te zien is. En het zijn juist de handen die een belangrijke sleutel zijn tot identificatie van de kunstenaar van dit werk. De linkerhand is identiek met die op het gemonogrammeerde en 1580 gedateerde mansportret van Adriaan Key in de KMSKB. Ook qua opstelling, pose en realistische uitwerking is dit schilderij bijzonder goed te vergelijken met het portret van Musea Brugge.