Vervaardiger
Jan ProvoostPeriode en datering
16de eeuwOorspronkelijk waren beide stichtersportretten de binnenzijden van de luiken van een triptiek. Het middenpaneel is zoek. De buitenzijde toont 'de Gierigaard en de Dood' (0218). De luiken werden op een niet bepaald tijdstip in de dikte doorgezaagd. De stichter, links, zit geknield voor een bidbank in een met planten begroeid besloten hofje met panoramisch uitzicht in de diepte. De scènes in dit landschap hebben betrekking op het leven van de patroonheilige. De H. Nicolaas die de man beschermt, vinden we terug op de havenkade waar hij het lossen van het graan gade slaat. De graanstengels die hij op de voorgrond als attribuut in de linkerhand heeft, houdt verband met de Legenda Aurea (13de eeuw). Hij behoedde de stad Myra van de hongersnood, met graan bestemd voor de keizer. Bij levering, bleek het koren op wonderbaarlijke wijze te zijn aangevuld. De stichteres, rechts, zit geknield voor een bidbank in een met planten begroeid besloten hofje met panoramisch uitzicht in de diepte. De scènes in dit landschap hebben betrekking op het leven van haar patroonheilige. De H. Godelieve van Gistel, kan worden herkend aan haar attribuut: de doek waarmee zij gewurgd werd, is om haar nek geknoopt. Op de brug in de achtergrond gfeeft zij voedsel en kleding aan de armen en is ook haar marteldood weergegeven. De rode anjelieren in de aarden pot, symboliseren de goddelijke liefde en verwijzen wellicht naar de naam Godelieve.
Vervaardiger
Jan ProvoostPeriode en datering
16de eeuwVervaardiger
Jan ProvoostPeriode en datering
16de eeuwVervaardiger
Jan ProvoostPeriode en datering
16de eeuwVervaardiger
Jan ProvoostPeriode en datering
16de eeuw