Vervaardiger
toegeschreven Adélaïde Labille-Guiard, verworpen toeschrijving François André Vincent, verworpen toeschrijving Joseph Benoît SuvéePeriode en datering
18de eeuwOver het auteurschap van dit portret bestaat geen eensgezindheid. Aanvankelijk werd dit schilderij als een vroeg werk van Suvée aanzien. Later werd het doek toegeschreven aan de Franse schilder François-André Vincent die Suvée in de jaren 1772–1775 had leren kennen tijdens zijn studieverblijf aan de Académie de France in Rome. Maar het werk zou evengoed geschilderd kunnen zijn door de latere echtgenote van Vincent, Mevrouw Adélaïde Labille-Guiard, die vanaf 1776 bij hem had leren werken met olieverf. Het schilderij toont immers gelijkenissen met het portret dat zij rond 1782 van Vincent schilderde voor zijn vriend Suvée en dat nu in het Louvre bewaard wordt. In 1783 stelde ze op het salon van de academie een portret van Suvée tentoon wat mogelijks kan overeenstemmen met het Brugse schilderij. Opmerkelijk is het feit dat van dit werk een repliek in pastel bestaat in de Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts te Parijs. Misschien maakte ze het ene werk voor Vincent en het andere voor de geportretteerde zelf.