Vervaardiger
Hans MemlingPeriode en datering
15de eeuwDit is een van de vroegste groepsportretten in de Vlaamse schilderkunst. Hans Memling beeldt hier haarfijn het echtpaar Moreel af met hun beschermheiligen en zestien van hun achttien kinderen. Memling was de eerste die portretten schilderde met landschapsachtergrond. De diepte en rijkdom van het landschap zijn indrukwekkend. Met die vernieuwing had hij een grote invloed op de latere Italiaanse renaissanceportretkunst. Met deze triptiek, bestemd voor hun familiekapel in de Brugse Sint-Jacobskerk, wilde de familie Moreel haar invloedrijke status etaleren. Willem Moreel was zelfs even burgemeester van de stad.
TOPSTUK
Op de schilderijen van de Vlaamse primitieven, zoals dit triptiek van Hans Memling, zie je vaak de opdrachtgevers met hun bescherm- of naamheilige staan. Het katholicisme kent duizenden heiligen, dus hoe identificeer je welke heilige wordt afgebeeld? De meeste heiligen zijn herkenbaar aan de attributen waarmee ze worden afgebeeld. Dat zijn vaak voorwerpen die uit hun legende komen, zoals bij de heilige Barbara van Nicomedië (op het rechterluik), die volgens het verhaal door haar vader in een toren werd opgesloten. Anderen worden afgebeeld met de attributen van hun marteldood, zoals de heilige Catharina van Alexandrië met het wiel en zwaard (zie het Johannesretabel, eveneens van Hans Memling). En sommigen zijn te identificeren op basis van hun uiterlijk of hun omgeving. De identificatie van het onderwerp of diepere betekenis van een voorstelling aan de hand van figuren en hun voorwerpen wordt ‘iconografie’ genoemd en is een belangrijk hulpmiddel voor kunsthistorici.
Vervaardiger
Hans MemlingPeriode en datering
15de eeuwVervaardiger
Hans MemlingPeriode en datering
15de eeuwVervaardiger
Hans MemlingPeriode en datering
15de eeuw