Fermer

Koffiekan van porselein met een famille rose patroon

Période et datation

18de eeuw
(circa 1730 - circa 1760)

In de 18de eeuw wordt koffie heel populair in Europa. De Hollandse VOC (Verenigde Oost-Indische Compagnie zie de vraag naar koffie, thee en porselein zo stijgen en dat zorgt voor een interessante wisselwerking. Theekannen en wijnkannen uit Chinees porselein zijn al gekend. Koffie is moeilijker. Koffie is ingewikkelder om te maken, dus bij voorkeur doe je dat voor een aantal mensen tegelijk. Europese smeden ontwikkelen daarom een hoger model kan, speciaal voor koffie. Deze metalen kan heeft een houten handvat, om te voorkomen dat gebruikers zich gaan verbranden, met een – voor de eerste moddelen – tuit die haaks op de gietrichting staat. Ook hier komt de VOC weer in beeld. Ze zien het succes van de nieuwe schenkkan in Europa en nemen die als model mee naar de Chinese en Japanse porseleinmakers. Na 1766 voeren ze ook een praktische aanpassing uit, waarbij de tuit – zoals we nu gewoon zijn – in rechte lijn met het handvat staat. Dit stuk porselein behoort tot de zogenaamde ‘famille rose’. Dit is de kunsthistorische indeling van het Chinees porselein volgens overheersende kleur. Dit loopt parallel met de meer gekende indeling in dynastieën, denk maar aan de bekende ‘Ming vazen’. Porselein van de ‘famille rose’ ontstaat vanaf 1720 in China en wordt erg populair rond 1723-1735. De motieven zijn zeer herkenbaar door het gebruik van fel rozenrood voor florale elementen en het rozige glazuur die het kleurenpallet karakteriseert. De introductie van deze kleur is opnieuw een wisselwerking tussen Europa en China. Waarschijnlijk onder invloed van de Jezuïeten die daar aanwezig zijn, wordt deze rood-roze oxidatie emailtechniek geïntroduceerd.

Détails

Dimension
geheel, height: 18.5 cm
geheel, diameter: 9.3 cm
geheel, width: 13.5 cm

Identification

Huidige locatie
Verzameling
Catégorie
Objectnaam
Numéro d'inventaire
XXI.O.1659

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge s'engage à rendre ses données disponibles sous forme de données ouvertes utilisables. Les images d'œuvres d'art qui ne sont pas soumises à des restrictions de droits d'auteur sont donc publiées sous la licence Creative Commons Zero. Ils peuvent être utilisés librement.