Fabricant
Ambrosius BensonPériode et datation
16de eeuwHet schilderij toont de heilige Familie en Johannes rustend langs een bosrand. De jonge Jezus leunt tegen het been van zijn moeder, terwijl zij beschermend een arm om hem heen slaat. Links staat Johannes de Doper met een kruisstafje in de hand. Hij kijkt Jezus aan. Jozef zit achter Johannes en Maria in de schaduw. Het schilderij bevat vele aspecten die kenmerkend voor Bensons stijl kunnen worden genoemd. Ten eerste heeft hij de figuren sterk belicht tegenover de diepe schaduwen van het bos. De figuren krijgen hierdoor een bijna sculpturaal karakter. Ten tweede laat Benson de mantel van Maria onder invloed van het licht in verschillende kleuren uiteenvallen. Daarnaast zijn de figuren glad, bijna ivoorachtig geschilderd. De ovale gezichtjes, de lange neuzen, de neergeslagen ogen van Maria en haar golvende haar doen zowel denken aan de Lombardische kunstenaars als aan de Brugse kunstenaars Gerard David en Adriaen Isenbrant. Dit schilderij neemt een belangrijke plaats in het oeuvre van Ambrosius Benson in. Het is namelijk, samen met het Triptiek met de heilige Antonius van Padua in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België in Brussel, het enige gesigneerde werk van de kunstenaar.