Maria en Jozef bevinden zich in de bouwvallige stal rondom het op een hoopje stro liggend kind Jezus. Drie engelen zweven in aanbidding boven hen. In het heuvelachtig landschap ligt een omwalde stad, waarvan het silhouet sterk aan Brugge herinnert. Enkele schaapherders in het land hebben blijkbaar de hemelse boodschap nog niet ontvangen. Het hoofdtafereel is omspannen door een geschilderd architecturaal raam dat de picturale ruimte vooraan afsluit. De sculpturale versiering boven de boog is door zijn rechtlijnige indeling in ondiepe rechthoekige nissen, waarin contrasterende witstenen figuurtjes het verhaal uitbeelden, uniek in de 15de-eeuwse schilderkunst in de Nederlanden. Italiaanse invloed is hier waarschijnlijk. Het iconografisch programma steunt op de antithetische symboliek van Oud en Nieuw Testament en handelt meer in het bijzonder over de erfzonde die door de menswording van Christus wordt gedelgd. Op de arcade wordt de zondige oertijd voor het instellen van de Wet uitgebeeld: de Offergave van Cain en Abel en de Moord op Abel, voorafgegaan door de Zondeval.
Fabricant
Petrus ChristusPériode et datation
15de eeuw