Fabricant
Antonius De Witte (tekenaar)Période et datation
19de eeuwAcademische studie naar sculptuur van de dansende sater, getekend door Antonius De Witte in 1835. De Witte maakte deze studie als leerling in de klas naar 'plaester' aan de Academie Brugge. Hij behaalde ermee de tweede prijs tijdens de wedstrijd van 1835. Bruno Van Hollebeke werd primus (0022.GRO0334.II). De dansende faun is voluit en in driekwart naar links weergegeven. Hij is in actie vastgelegd, voorovergebogen met zijn gezicht naar de grond toe. Hij beweegt beide armen en houdt daarbij de crotala in zijn handen (soort cymbalen). Zijn rechterbeen is geplooid en staat iets hoger. Met zijn rechtervoet bedient hij een scabellum of croupezion (slaginstrument aan een sandaal). De Witte tekende deze studie in zwart krijt of houtskool, gehoogd met wit krijt naar een afgietsel van het beeldhouwwerk van 'de dansende faun' of 'Medici faun'. In de academie werd het beeld ook wel "De clapperman" genoemd (SAB, Academie, nr. 4). De aantekeningen refereren naar de wedstrijddeelname, zoals de tekenletter voor anonieme jurering, linksboven. De Witte tekende ook nog de buste van Niobe tijdens deze wedstrijd: 0022.GRO0573.II.
Fabricant
Antonius De Witte (tekenaar)Période et datation
19de eeuwFabricant
Bruno Van Hollebeke (tekenaar)Période et datation
19de eeuw