Fabricant
René Fonteyne (tekenaar), naar prent van Antoine Monsaldy, naar ontwerp van Gédéon ReverdinPériode et datation
19de eeuwAcademische studie naar prent van een naakte jongeman als 'Génie funèbre', getekend door Réné Fonteyne tijdens zijn studie aan de Academie van Brugge, circa 1865. Met deze tekening werd Fonteyne eerste in de wedstrijd voor prijzen of plaatsen, zoals het opschrift "premier" aangeeft. Zijn klasgenoot Emile Hendrikx won de tweede prijs: 0022.GRO0626.II. Het onderwerp van de studie is een sculptuur van een staande jongeman met lang krullend haar, op een sokkel. Zijn benen zijn gekruist en hij houdt zijn armen op zijn hoofd. Hij draagt een haarband met bloemen; achter hem zijn bladeren weergegeven. Het gebruikte medium is zwart krijt of houtskool. Fonteyne maakte deze studie naar een prent van Monsaldy (graveur), naar ontwerp van Réverdin (tekenaar). Een overeenkomstige prent wordt bewaard in het Prentenkabinet van de KBR (S.I 26789). De prent draagt het onderschrift: dessiné d'après la statue antique du Musée Napoléon. Reproductieprenten werden gebruikt aan de academies, in de klassen waar de beginnende leerlingen deze prenten kopieerden. Op de studie zijn er verschillende opschriften zichtbaar, gerelateerd aan de wedstrijddeelname van Fonteyne. Linksboven is de academiestempel op het tekenpapier gedrukt, met daaronder de handtekening van Edouard Wallays, directeur van de Academie. De letter 'c' is de tekenletter van Fonteyne, waarmee zijn studie anoniem kon worden beoordeeld door de wedstrijdjury. Onderaan links werd de tekening na afloop van de wedstrijd voorzien van de naam van de leerling-tekenaar en zijn behaalde prijs. Daar werd nog het jaartal van de wedstrijd aan toegevoegd.
Fabricant
Emile Hendrikx (tekenaar), naar prent van Antoine Monsaldy, naar ontwerp van Gédéon ReverdinPériode et datation
19de eeuw