Fermer

Academic study after a sculpture: Farnese Eros

Fabricant

Eugène Jean Copman (tekenaar)

Période et datation

19de eeuw
(1864)

Academische studie naar sculptuur van Eros, getekend door Eugène Copman. Volgens de aantekening onderaan tekende hij deze studie tijdens zijn verblijf in Rome. Hij behaalde in 1861 namelijk de Prix de Rome voor graveerkunst. Naast zijn handtekening op deze tekening, is het jaartal 1864 toegevoegd. De sculptuur stelt Eros voor, naakt en gevleugeld. Hij leunt tegen een stronk met koker en houdt zijn linkerarm omhoog. Het hoofd, de armen en vleugels zijn deels afgebroken. Copman tekende naar het origineel, of een afgietsel van het standbeeld Eros Farnese dat in 1862 in Rome werd ontdekt. In 1864 werd het door Napoleon III verworven, waardoor het werk zich vandaag in het Louvre bevindt. Het beeld refereert naar Eros van Thespiae van Praxiteles. Copman tekende deze sculptuur voluit en frontaal. Het gebruikte medium is zwart krijt of houtskool, grijs gewassen. Copman zou ook twee studies naar levend model tekenen in Rome (0014.GRO0070 en 72.II). Hij gebruikte voor deze studies echter ander papier (Fabriano) dan voor de studie naar sculptuur (D.C. Blauw).

Détails

Sujets
Opschriften
aantekening (rechts onder): Eugène Copman / Rome 1864
watermerk (midden boven): MA (monogram) in sierschild onder kroon met vegetaal ornament
watermerk (midden onder): D C BLAUW
Dimension
geheel, height: 630 mm
geheel, width: 443 mm

Identification

Huidige locatie
Verzameling
Catégorie
Objectnaam
Matériaux
Numéro d'inventaire
0014.GRO0071.II

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge s'engage à rendre ses données disponibles sous forme de données ouvertes utilisables. Les images d'œuvres d'art qui ne sont pas soumises à des restrictions de droits d'auteur sont donc publiées sous la licence Creative Commons Zero. Ils peuvent être utilisés librement.

Verwante items

Articles connexes à notre collection