Fabricant
toegeschreven aan Pieter Ramaut (tekenaar)Période et datation
18de eeuwAcademische compositiestudie van de Ongelovige Thomas, getekend door Pieter Ramaut in 1793. De tekening is anoniem, maar met behulp van de tekenletter linksboven kan Pieter Ramaut geïdentificeerd worden als vervaardiger. Ramaut was toen ingeschreven als leerling aan de Academie Brugge in de klassen naar compositie en levend model. Deze studie is ingediend in de prijskamp voor compositie, waarmee hij de derde prijs behaalde (SAB, Academie, nr. 19). In de categorie van het tekenen naar levend model werd Ramaut eerste (zie 0016.GRO0100-101.II). Albert Gregorius werd primus van de compositieklas (0014.GRO0042.II). Beide leerlingen verbeeldden de scène uit het verhaal van de Ongelovige Thomas: het moment waarop Jezus zijn wonden aan Thomas toont, als bewijs voor zijn verrijzenis. Anders dan Gregorius kiest Ramaut ervoor om Thomas als staande figuur weer te geven, die met uitgestrekte arm naar de wonde in het bovenlichaam van Jezus wijst. Er is een doek gedrapeerd boven de figuren. De compositietekening is uitgewerkt op liggend formaat en de voorstelling is omkaderd. Het gebruikte medium is zwart krijt of houtskool, gehoogd met wit krijt. Terwijl Gregorius de lichtkrans rond het hoofd van Christus laat stralen met hoogsels in wit krijt, gebruikt Ramaut de tint van het papier voor de weergave van de stralenkrans. Ramaut kiest voor een summier gebruik van hoogsels op de figuren. Linksboven is het papieren etiket met de tekenletter 'A' op de tekening verlijmd, toegewezen aan Ramaut. De plaatsing van de academiestempel en de handtekeningen komen overeen met Gregorius' studie. Op de achterzijde is de figuur Thomas geschetst in houtskool of zwart krijt, misschien als eerste aanzet voor de compositie.
Fabricant
Pieter Ramaut (tekenaar)Période et datation
18de eeuwFabricant
Pieter Ramaut (tekenaar)Période et datation
18de eeuwFabricant
Albert Jakob Frans Gregorius (tekenaar)Période et datation
18de eeuw